Polska była dla Amona dziwnym miejscem. Ludzie zachowywali się inaczej - godzinami stali w kolejkach, jakby chcieli pobyć razem, ale wcale ze sobą nie rozmawiali. Odprawiali dziwne rytuały na wielkich stadionach. Deszcz padał tu głośniej, jak w kraju ogłuchłych ludzi, a zimą z nieba leciała zła, biała woda niegasząca pragnienia.
Amon obserwując wydarzenia stanu wojennego przywołuje, podobnie jak Adam Mickiewicz w „Dziadach”, duchy przodków. Odprawia ceremonię vodou, aby uwolnić Polaków od złych mocy. Rozpoczyna się bój, w którym żywi i umarli jednoczą się we wspólnej walce. Duch polskiego romantyzmu łączy się z haitańskim Loa, dokładnie tak, jak 200 lat temu w czasie wielkiej rewolucji na Haiti.
Nieznana historia haitańskiego kapłana vodou, Amona Frémona, który odwiedził Polską Rzeczpospolitą Ludową w 1980 roku. Metafizyczne spojrzenie na czasy socjalizmu oczami przybysza z zupełnie innej kultury.
Film „Sztuka znikania” został wyprodukowany przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach cyklu „Przewodnik do Polaków”
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2013 – Visions du Réel, Nyon; 2013 – PLANETE+ DOC FF
Weź udział w koncercie Val Jeanty po filmie "Sztuka znikania", Warszawa, piątek, 17 maja, Klub Festiwalowy Cafe Kulturalna. Wrocław, sobota, 18 maja, Klub Festiwalowy Niskie Łąki.