Na wieść o śmierci ojca Darius James, afroamerykański pisarz, opuszcza Europę i wraca do rodzinnego domu w Ameryce. Na miejscu zastaje jedynie pudełko z prochami i kolekcję afrykańskich masek. Przedmioty, które uchodziły niegdyś za obiekty religijnego kultu, pozwalały zachować pamięć przodków i zapewnić kontakt ze zmarłymi lub bóstwami, dziś coraz częściej zatracają swoją pierwotną funkcję i – niczym urna na kominku czy egzotyczna maska w salonie – stają się ozdobami, fetyszami popkultury.
Darius, nie mogąc spytać ojca o znaczenie tych afrykańskich reliktów, postanawia wyruszyć w podróż, aby dowiedzieć się więcej o indywidualnym i kulturowym dziedzictwie. Od osobistej historii do historii geopolitycznej kontynentu, od kontrkultury czarnoskórych niewolników do kultury popularnej XXI wieku – trop prowadzi go przez Nowy Jork, Mississippi, Nowy Orlean, Oakland, Seattle, Chicago. W miejsca, gdzie nie wyznaje się już wudu, ale praktykuje wciąż obecne hoodoo, pozbawione elementu rytualnego zwyczaje o afrykańskim rodowodzie. Starzy bogowie Czarnego Kontynentu przetrwali w polirytmii nowoorleańskiego bluesa, w pracach współczesnych afroamerykańskich wizualnych artystów, ale też w przepisie na Gumba, przyrządzanym przez przyjaciół Dariusa, a może nawet w maskach, wiszących w jego rodzinnym domu.
Wybrane nagrody i festiwale /Selected festivals and awards: 2013 – MFF Amsterdam / IDFA
Weź udział w koncercie Val Inc po filmie "Stany Zjednoczone wudu" Warszawa, piątek, 17 maja, Klub Festiwalowy Cafe Kulturalna. Wrocław, sobota, 18 maja, Klub Festiwalowy Niskie Łąki.