Po trzech latach wspólnych starań i wysiłków udało się zorganizować pierwszą w Polsce tak obszerną wystawę i retrospektywę filmów Haruna Farockiego. Realizacja projektu była możliwa dzięki wyjątkowej, bo niespotykanej na taką skalę, współpracy i zaangażowaniu czterech wiodących instytucji, zajmujących się sztuką filmową, wizualną i misją promowania międzykulturalnego dialogu: PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Goethe-Institut oraz fundacji Okonakino. Powstała jedna z najobszerniejszych prezentacji dokonań tego niemieckiego artysty. Wystawa „Harun Farocki pierwszy raz w Warszawie” obejmuje 8 fascynujących i niejednokrotnie spektakularnych instalacji, prezentowanych w Polsce premierowo, włączając w to najnowszą pracę: „Tropy Wojny”, której jedyny wcześniejszy pokaz odbył się w berlińskim teatrze Maxima Gorkiego w listopadzie 2011 roku. W połączeniu z retrospektywą filmową i publikacją tekstów krytycznych, projekt przedstawia potężny świat obrazów artysty, pokazując równocześnie historyczny przekrój twórczości Haruna Farockiego i obszarów jego zainteresowań.
Niemiecki artysta jest jednym z najdociekliwszych badaczy natury i funkcji obrazu we współczesnej kulturze. To, co wyróżnia Farockiego, to forma jego dzieł, a także proces prezentacji, zaczynający się od pokazania wysokiego skomplikowania podejmowanego zagadnienia, aby na końcu ukazać jego prostotę, jeśli nie banalność. Artysta proponuje widzowi filmowo-logiczne odkrywanie najmniejszego wręcz wspólnego mianownika najważniejszych zagadnień na styku świata kultury, jej wytworów i polityki. Chce je pokazać nagie i proste, odmitologizowane. To w sztuce wysokiej wyjątkowe podejście. Farocki szczególnie interesuje się procesem produkcji i zmiany wizerunku pojęć i wydarzeń. W XXI wieku środki filmowe, stosowane przez niego również w wideoinstalacjach, „oświecają” jak działa system, który patrzy, ale nie widzi. Semantyka pojęć, wpływająca na „obraz” obrazu w kulturze, jest ważnym punktem wyjścia analizy Farockiego. Niemiecki termin Aufklärung (Oświecenie), używany jest również w terminologii wojennej i policyjno-śledczej, o czym dowiadujemy się z nakręconego w 1988 roku filmu „Obrazy świata i zapis wojny”, który otworzy retrospektywę filmów Farockiego. W badaniu rzeczywistości Farocki wykorzystuje produkowane przez nią obrazy. Widać to w największej instalacji, prezentowanej w ramach wystawy - „Deep Play”, w której materiały z telewizyjnej relacji finałowego meczu mistrzostw świata w piłce nożnej służą do stworzenia nowej opowieści o obrazie i technologii jego rejestrowania i analizowania.
Filmy i instalacje Farockiego z perspektywy roku 2012 nabierają nowego znaczenia. Nadal pozostają aktualne i inspirujące, bowiem proponują widzowi świadomą podróż poprzez świat dzisiejszych idei, które próbują nas „oświecać”.
Zapraszamy na niezwykłe spotkanie z twórczością Haruna Farockiego, która - jak wyraził się amerykański krytyk Ken Johnson – „jest zbyt interesujaca, by nosić miano sztuki”.
Filmy:
Wideogramy rewolucji
/ Videograms Of a Revolution
Harun Farocki, 106 min
...
Życie w Republice Federalnej Niemiec
/ How To Live In the FRG
Harun Farocki, 83 min
...
Po
zalogowaniu obok każdego tytułu filmu lub wydarzenia znajdziesz
małą ikonkę. Kliknij na nią, aby dodać ten film lub wydarzenie do swojego kalendarza.