Drugi film otwarcia festiwalu w Wenecji na 9. PLANETE DOC

12.10.2011
"Vivan las Antipodas!" Victora Kossakovsky'ego - drugi film otwarcia festiwalu w Wenecji, wystartuje w konkursie głównym na 9. PDFF
"Vivan las Antipodas!" Victora Kossakovsky'ego - drugi film otwarcia 68. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji, wystartuje w konkursie głównym na 9. Planete Doc Film Festival.
"Podróżując przez dzikie i w dużej mierze niezamieszkałe obszary Argentyny, trafiłem do niewielkiej wioski składającej się z zaledwie trzech chałup w pobliżu urwiska i wąskiej rzeczki przepływającej na dole kanionu. W promieniach zachodzącego słońca miejsce to wydało mi się być najpiękniejszym i najspokojniejszym na świecie. Cisza niemal dzwoniła mi w uszach. Postanowiłem spędzić tam noc. Następnego dnia z samego rana zobaczyłem mężczyznę z wędką zwieszoną z mostka znajdującego się na samym dnie kanionu. Zacząłem sobie wyobrażać, co by się stało, gdybym przeciągnął linię wędki wzdłuż linii prostej dalej, aż do środka Ziemi? Co by ukazało się moim oczom po jej drugiej stronie? Jak się okazuje, byłoby to jedno z najpotężniejszych, najruchliwszych i najbardziej hałaśliwych miast świata – Szanghaj. Bieguny i antypody okazały się być również skrajnościami!".
W "Vivan las Antipodas!" Kossakovsky zabiera widzów w wyjątkową podróż dookoła świata – w nieliczne miejsca naszej planety położone dokładnie naprzeciwko siebie, tzw. antypody. Jak tłumaczy Kossakovsky, "antypody" to pary punktów bądź też miejsc na Ziemi (wraz ze swoimi mieszkańcami), które leżą naprzeciwlegle (antypodycznie) wobec siebie – tak że gdyby poprowadzić przez nie linię prostą przecinającą środek Ziemi, powstałaby jej przekątna. Na antypodach wszelkie zjawiska naturalne wynikające z obrotów ziemskich są wzajemnie przeciwstawne: gdy na jednym z antypodów jest południe, na drugim jest północ; gdy na jednym słońce wschodzi, na drugim zachodzi; gdy na jednym panuje lato, drugi zamarza z powodu zimy.
Zdjęcia do "Vivan las Antipodas!" powstały w ośmiu naprzeciwległych zakątkach Ziemi: Argentynie i Chile, Chinach i Rosji, Hawajach i Bostwanie oraz Nowej Zelandii i Hiszpanii. Widzowie towarzyszą samotnemu rybakowi z argentyńskiej prowincji oraz samotnej kobiecie sprzedającej ryby na ruchliwej ulicy w Szanghaju; chilijskiemu latarnikowi z przylądka Horn oraz rosyjskiemu oficerowi na pokładzie statku na jeziorze Bajkał. Ich historie są wzajemnie przeciwstawne, ale równocześnie w jakiś sposób do siebie podobne. Każda chwila, której Kossakovsky doświadcza, zostaje przeobrażona w typową dla niego poezję kina, a wspaniale zmontowane, zapierające dech w piersiach zdjęcia służą Kossakovsky'emu do przybliżenia ciekawego z punktu widzenia filozofii i delikatnego z punktu widzenia polityki tematu, jakim są antypody.
Victor Kossakovsky urodził się w Petersburgu w 1961 r. Jest jednym z najbardziej znanych rosyjskich filmowców i jednym z najważniejszych dokumentalistów na świecie. Jego reżyserskim debiutem był film „Łosiew” z 1989 r. Przełomowym w karierze Kossakovsky'ego był film "Biełowowie" (1992), po którym powstały kolejne: "Środa 19.7.1961" (1997) (nagroda FIPRESCI na Berlinale), "Pavel i Lyalya" (1998) uzupełniony o dwa kolejne filmy z trylogii "Kochałem cię" (2000). Ostatnio szerokim echem odbiły się jego filmy "Tiszhe!" (2003) i "Święty" (2006). Za swoje filmy reżyser otrzymał ponad 100 nagród w kraju i zagranicą. Retrospektywy jego twórczości były prezentowane w najbardziej prestiżowych centrach kulturalnych, takich jak np. MOMA w Nowym Jorku czy Centrum Pompidou w Paryżu.